Foto saya
Every heart has a story to tell . And This is mine ♡

Khamis, 7 Julai 2011

how to think '' SUCSESS :) ''

assalamualaikum ...
today i want to share with u all about :

'' HOW TO THINK '' SUCCESS ''

Gantikan pemikiran negatif (negative thinking) dengan pemikiran positif (positive thinking):

- Terdapat orang yang dihanyutkan oleh desakan kawan dan rakan. Kata mereka, tak payahlah nak susah-susah, dah banyak dah orang tak berjaya melakukan perkara tersebut. Yang berjaya pun tidak diberi ganjaran yang sewajarnya. Ini merupakan pemikiran negatif. Sebaliknya, gantikan dengan pemikiran positif dengan berkata, "Mungkin orang ini belum lagi menggunakan semaksimum mungkin kekuatan-kekuatan yang dimilikinya. Mungkin orang itu tidak membuat persediaan bagaimana menghadapi masalah dan cabaran-cabaran. Mungkin dia sahaja yang menganggap kejayaan itu besar sedangkan ia tidak seberapa ...



- Akur kepada peraturan, arahan dan undang-undang (obey the rules & regulations, directives & laws) dalam melakukan sesuatu atau bertindak balas terhadap sesuatu, selama mana ianya tidak bercanggah dengan tuntutan syarak untuk mencapai keredhaan diri (self-satisfaction), keredhaan orang lain (people satisfaction) dan yang lebih utama keredhaan Allah SWT (Allah satisfaction).



- Akhir sekali setelah segala daya usaha, kekuatan dan keupayaan digunakan secara maksimum, maka_- perkasakan diri dengan bertawakkal kepada Allah SWT. Ini bermakna, penyerahan 'total' kepada Allah SWT dilakukan setelah dipergunakan sepenuhnya tenaga dan kekuatan yang ada dan setelah masalah dan cabaran di atasi sepenuhnya.

Tiada ulasan: