Foto saya
Every heart has a story to tell . And This is mine ♡

Jumaat, 30 Mac 2012

, new novel





Sinopsis

Bukannya aku tak cinta, bukannya aku tak sayang, tapi aku ibarat kapal yang kehilangan arah. Ketiadaanmu secara tiba-tiba telah membuatkan aku tidak kenal lagi makna percaya. Kau kata, kita akan harungi hidup ini bersama-sama. Tapi, kini… aku sendirian menongkah arus. Tak mengapalah, Alisa… mungkin antara kita sudah tiada jodoh. Anggap saja apa yang pernah kita lalui dahulu adalah sebuah cebisan memori untuk dijadikan kenangan abadi. Aku terpaksa pergi, Alisa. Aku perlu serahkan cinta ini kepada yang benar-benar sudi.

Amir… jangan pergi! Jangan sewenang-wenangnya kau beri cinta itu kepada orang lain. Aku juga merindui kamu, namun aku terperangkap dalam prasangka. Bukankah kau yang tinggalkan aku dulu? Aku kesepian dalam kerinduan, Mir. Salahkah jika kita bercinta? Cinta itu hadir tanpa sebarang paksaan. Jadi, kenapa mesti kita berpisah? Saban hari aku menanti kemunculanmu sehingga aku sudah tidak pandai lagi untuk menghitung hari.

Kalau api itu boleh menjilat sebatang kayu hingga menjadi abu, aku boleh buat lebih daripada itu. Larilah sejauh mana yang kau mahu, Amir Firdaus… aku akan tetap mengejarmu. Aku, Diana Adilla... tidak akan sesekali mengaku kalah. Aku akan mengikatmu menjadi milik mutlakku. Hanya kau dan aku!

Khamis, 29 Mac 2012

, tazkirah jumaat :)






>> TIDAK SEMPAT..<< Ya Allah, CEPATNYA masa berlalu..tidak sedar rupanya PENGGANTIAN siang dan malam begitu pantas berlalu..pejam celik, pejam celik rupa-rupanya makin DEKAT dengan saat KEMATIAN..jika begitu memang BENAR hidup di dunia ini memang pendek! Tetapi HAIRAN jika ada yang berkata “tidak sempat..”. Alangkah BAIKNYA jika kita: ✿~ Tidak sempat buat MAKSIAT kerana sibuk ibadat kepada Allah.. ✿~ Tidak sempat MAZMUMAH singgah dalam hati kerana MAHMUDAH yang menguasai segenap ruang hati.. ✿~ Tidak sempat terpesona dengan HARTA HARAM kerana sibuk mengumpulkan harta halal.. ✿~ Tidak sempat MEMBAZIR kerana sibuk bersedekah.. ✿~ Tidak sempat TERLAJAK SUBUH kerana sibuk mengejar KEBERKATAN bangun awal dan beribadah saat fajar menyinsing.. ✿~ Tidak sempat MENSIA-SIAKAN MASA kerana sedang sibuk dengan agenda sebagai hamba dan khalifah.. ✿~ Tidak sempat BERBUAT JAHAT kepada manusia dan makhluk lain kerana sibuk menyebarkan KASIH SAYANG.. >>> MasyaAllah, banyak rupanya KEBAIKAN yang boleh kita KUTIP di dunia ini..♥♥

-H.A-

, :: k.e.t.a.h.u.i.l.a.h ::



:: k.e.t.a.h.u.i.l.a.h ::

✔ Dalam Islam ada batas Auratnya
hendaklah difollow kerana kewajipan
kepada muslimah seluruh tubuhnya
kecuali muka dan kedua tapak tangan

✔ seluar pendek jadi pilihanmu
terlampau pendek "erh gaya apa tu"
lelaki jagalah juga Auratmu
yang di antara pusat hingga lutut itu

✔ berhati-hatilah dengan Pandangan matamu
kerana dari pandangan Allah melihat hatimu
adapun syaitan datang menganggu
ucap istighfar lawan nafsumu

✔ Berlebihan berhias menarik perhatian
katanya "tak makeup muka i lesu"
air wuduk sepatutnya jadi pilihan
elakkan Tabarruj jangan diturut nafsu

✔ remaja katanya cinta sampai mati
dating hari2 pun tak rasa liat
jika sudah bertaut cinta di hati
segerakan nikah elakkan maksiat !

✔ Cinta aku tiada yang sia sia ♥
jika pada-Nya aku meminta
lebihkan cinta Allah dari cinta manusia
insya-Allah bahagia bukan didunia semata

✔ update Facebook penuh tomahan
katanya "ala standardlah begitu teman"
jagalah hati elakkan Kemarahan
sesungguhnya sabar itu separuh dari iman

✔ ku update status bukan untuk "dilike" sahaja
status agama bukan beerti aku ni alim
nasihat menasihati seharusnya ada
tanda kasihku sesama muslim ツ

p/s : Saya PUJUK kalian, saya SERU kalian dan saya AJAK kalian ke arah KEBENARAN dan KEBAIKAN kerana saya SAYANGKAN kalian semua..♥♥

Selasa, 27 Mac 2012

, ✿>> SAYA CINTA AWAK KERANA ALLAH..<<✿~



Semua NIAT kerana Allah JANGAN DIKEJI tapi DIPIMPIN ke jalan yang DIREDHAI..jika ada orang sebut "SAYA CINTA AWAK KERANA ALLAH..", maka kita sebut "ALHAMDULILLAH..."

SEBABNYA?
Bukan mudah diri kita ini akan buat orang mengingati Allah..apabila "Allah" disebut maka GEMENTARLAH hati orang beriman..moga cinta kerana Allah akan MENGANJAKKAN kita makin KUAT IBADAH, makin KUAT IMAN..tapi kalau cinta kerana Allah buat kita MAKIN LAYU dan ANGAU SENTIASA, maka ketahuilah kita sedang MEMPERMAINKAN NAMA Allah..

Cintalah seseorang kerana Allah, bukan kerana dirinya MEMBANGKIT NAFSU kita..bukan kerana kita mahu dapatkan KEPUASAN HATI, bukan juga kerana kita ada UDANG DISEBALIK BATU..cintalah seseorang kerana Allah bermaksud orang itu sifat-sifatnya DICINTAI Allah atau Allah sendiri memerintahkan kita mencintainya kerana cinta seseorang kerana Allah adalah sifat cinta kedua selepas tiada yang lebih dicintai SELAIN Allah dan rasul merupakan sifat cinta pertama..♥♥

p/s : Semua orang BERIMAN akan mencintai semua saudara seislamnya kerana Allah..sebab Nabi yang suruh, dan sebab Allah perintahkan..cintalah semua orang kerana Allah dengan cara sunnah nabi s.a.w..InsyaAllah..♥

Daisypath Anniversary tickers

# selamat ulang tahun amirudin :) ngee ♥
thanz so much much becouse u always make me laugh ! make me happy !

Isnin, 26 Mac 2012

, menangislah sayang ....





:: AIR MATA HAMBA ::

Pernah tak kita MENANGIS kerana :
✿~ Takutkan Allah?
✿~ Takut dengan api neraka Allah?
✿~ Dosa kita dengan Allah?
✿~ Menangis kerana rindukan syurga Allah?
✿~ Menangis rindukan kekasih Allah (Nabi Muhammad & Para Anbiya')?
✿~ Menangis takutkan azab kubur?
✿~ Menangis kerana melanggar perintah Allah?

Berapa kali setiap kali DOA kita menangis? Berapa kali tiap kali SUJUD kita menangis? Berapa kali kita bangun SOLAT SUNAT TAUBAT dan menangis? Berapa kali kita menangis apabila BACA KISAH TENTANG API NERAKA? Berapa kali kita menangis tiap kali BERZIKIR akan kebesaran Allah? Dan berapa kali kita menangis KERANA Allah?

p/s : Menangislah, kadangkala manusia terlalu SOMBONG untuk menangis..lalu untuk apa AIR mATA DICIPTA, bukan hanya bahagia yang ada di dunia, air mata diciptakan bukan untuk dikeluarkan untuk sesuatu yang TIDAK BERMANFAAT, bukan untuk KEKASIH YANG TIDAK HALAL BUATMU tetapi hanya untuk Dia..terima kasih Allah kerana menciptakan air mata ini..♥♥

:: Sujud dan Menangislah Kerana Allah ::

Khamis, 22 Mac 2012

, hate u !



jahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahatjahat

Selasa, 20 Mac 2012

, WAHAI perempuan !




8 Sikap wanita yang disukai Lelaki :-

1. Keanak-anakkan

Dalam batas yg wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda.

2. Penuh Pengertian

Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya. Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan,
memilih waktu yang tepat untuk berbincang masalah dan sebagainya.

3. Menghargai

Lelaki suka dihargai, dipuji dengan tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari wanita membuat lelaki berasa bangga.

4. Menjaga Penampilan

Lelaki menyukai wanita yang pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik. Penampilan yang baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya. Dia akan murah senyuman.

5. Pandai berbicara

Lelaki tertarik dengan wanita yang pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual. Walau topik perbualan yang disukai lelaki berbeza dengan topik kegemaran wanita. (bersifat terbuka)

6. Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri

Wanita yang pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yang lebih tua dan cara berhadapan dengan orang yang lebih muda.

7. Menghormati Diri Sendiri

Lelaki suka dengan wanita yang menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika. Wanita yang menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya.

8. Simpati dan prihatin
Lelaki suka wanita yang murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu. Kebaikan yang wajar dan spontan mencerminkan hati yang mulia.

Inilah sifat seorang wanita yang sempurna…

-M.O-



Wahai perempuanku,

Jangan sesekali kau cuba menggoncang keimanan lelaki dengan lembut tuturmu, dengan ayu wajahmu, dengan lengguk tubuhmu. Jangan kau menghentak-hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu. Jangan PErempuanku, jangan sesekali cuba menarik perhatian kaum Adam yang bukan suamimu.. kerana aku khuatir ia mengundang kemurkaan dan kebencian ALLAH. BAHANA!

Perempuanku,

Andai engkau belum berkahwin, jangan kau risau akan jodohmu, ingatlah Perempuanku janji TUHAN kita, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan menggadaikan maruahmu.. hanya semata-mata kerana seorang lelaki, jangan memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu hanya untuk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki, kerana kau bukan memancing hatinya.. tapi merangsang nafsunya.

Wahai Perempuanku,

Jangan sesekali dikau mulakan pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana aku khuatir dari mata turun ke hati, dari senyuman membawa ke salam, dari salam cenderung kepada pertemuan dan dari pertemuaan... takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.

Perempuanku,

Lelaki yang Baik tidak melihat paras rupa, Lelaki yang Soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya, Lelaki yang Warak tidak menilai wanita melalui keayuaannya, kemanjaannya serta kemampuannya menggoncang iman mereka.

Tetapi Perempuanku,

Lelaki yang Baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya dan ad-dinnya... Lelaki yang Soleh tidak menginginkan sebuah pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut menberi kesempatan pada syaitan untuk mengodanya. Lelaki yang Warak juga tak mahu bermain cinta sebabnya dia tahu apa matlamat dalam sebuah hubungan antara lelaki dan wanita yakni perkahwinan. Oleh itu Hawa, Jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu...

Isnin, 19 Mac 2012

, berkejaran antara satu sama lain




tittle : 2 0rang pelajar smk trolak dikejar seekor KUCING

inference : kelajuan shu n mey berlari dipengaruhi oleh kepantasan kucing tersebut

hypothesis : semakin pantas kucing itu berlari,semakin laju mey n shu berlari

variable :manipulated - kepantasan kucing
responding - kelajuan shu n mey berlari
fixed - saiz kucing


conclusion : hipotesis diterima :)



ngee ... mesti korang xfhm kan ?? good good

actually ble tah,aq ngan mey kene kejar ngn kucing !! oHH ALIENN !!
time to ari sabto ..ade sukan kat sekolah ..
then,time kami makn kopok lekor ttbe kucing dtg ..ingatkan nak pg mane upenye dtg kat tempat kami sambil menageh simpati ..erghhh !!!
da la kucing to berlari2 ..takut gler agh !! seingat aq kucing to warne coklat ...
pasto ape lgi ,aq ngan mey lari lah ..smpai kat tapak perimpuanan..
ya ALLAH ,bijak gler kucing to,sbb dye gne jln shortcut !! eiii,,aq da nak nages da,sebb kucing to nampak garang !!! pasto ckgu darmah nmpk kami berlari2 .. haish,wat malu jew...last sekali kami berpecah... alhamdulilah,kucing to da xkejar kami ...tp nseb bek la xramai yg ade kat stu ..



STORY 2 :

btw semalm kang kami g kuala kangsar sbb kat sne ade PROGRAM JOM MASUK U .. ngee :)

then ble da abes tawaf sume ,ckgu ajak g makan memandangkan kami mmg da lapo gler ..pasto siap amek makanan ,ttbe ade ALIEN dtg !!!!! arghhh,ecah menjerit .. hahaha,kelaka la ecah,terkejut aq.. aq pon ape lgi menjerit la sekali sebb kucing to lalu bawah kaki jew ..erghh ,geli geli !!
time kat kedai to aq jumpe aiman n the geng ..aiman ni kawan aq time sek rendah ..skrg dye sk kat tapah kot ..tah la,
yg kelakarnye aiman ni terpijak ekor kucing ! hahah mengelejat kucing to ..nyauuuw nyauuuuw !!!

k la,that all ..thanz u :)
sila datang lgi..

Jumaat, 16 Mac 2012

, DILEMA WANITA ISLAM HARI INI.




"She COVERED and she looks BEAUTIFUL.."
"Dia pakai je tudung tapi STYLO pulak tu.."
"PERLU ke pakai LABUH-LABUH?"
"Kaki tak ada orang "usha', so tak pakai stokin pun takpe.."
"Dah tutup KULIT ni, mana ada AURAT dah.."
"Nak jadi MUSLIMAH yang BERGAYA..tak boleh ke?"

>>> Hendak jadi muslimah bergaya?? Bagaimana hendak TERANGKAN?
Al-Quran kan ada..:)

♥♥ Firman Allah :
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang BERIMAN, supaya MELABUHKAN PAKAIANNYA bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai PEREMPUAN BAIK-BAIK) maka dengan itu mereka TIDAK DIGANGGU. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."
(Surah Al-Ahzab : 59)

♥♥ "Barangsiapa yang memakai PAKAIAN yang menjolok mata, maka Allah s.w.t akan memberikan pakaian KEHINAAN di akhirat nanti.."
(H.R Ahmad, Abu Daud, An Nasa'i dan Ibn Majah)

p/s : Kita pakai CANTIK-CANTIK di akhirat sana nanti ya..:)

, THANK YOU ALLAH





~✿>> Saban hari yang kita lalui penuh DOSA DAN NODA..terkadang kemaksiatan yang kita lakukan seolah-olah KABUR dari pandangan mata dan hati kerana kita sudah TERBIASA dengan kemaksiatan itu..terkadang kita sedar dosa yang dilakukan tapi kita terlalu ego dengan Allah, kita mengenepikan dosa..seolah-olah kita KEBAL dari SEKSA dan AZAB NERAKA..

Allah yang mencipta kebahagiaan..
Allah yang memberi kesenangan..
Allah yang memberi ketenangan..
Allahlah segalanya..

tapi...
kita lupa untuk TAAT dan PATUH kepadaNya..
kita lalai untuk melakukan suruhanNya..
kita ego sehingga mengetepikan HAKNYA..
kita sanggup MEMPERSOALKAN apa yang diperintahkan olehNya..
kita terbiasa melakukan DOSA sehingga tidak sedar Allah memerhatikan kita..
Lupa dan terus lupa..lalai dan terus lalai sehingga TERBIASA..

✿~ Bagaimana jika Allah "TERLUPA" beri UDARA untuk kita BERNAFAS?
✿~ Bagaimana jika Allah "TERLUPA" untuk beri MAKANAN ketika kelaparan?
✿~ Bagaimana jika Allah "TERLUPA" untuk beri kita KESENANGAN agar kita selesa?

ALHAMDULILLAH, Allah masih MEMINJAMKAN nikmat buat hamba-hambaNya..maka BERSYUKURLAH selalu atas nikmat yang diberikanNya, terima kasih Allah..♥♥

Khamis, 15 Mac 2012

, TABAHKAN ATIKU YA ALLAH

ASSALAMUALAIKUM,




..... hidup umpama suatu percaturan yang harus dihadapi oleh setiap manusia… manusia akan lebih semangat dan ceria dalam hidup jika “jiwa”nya hidup..andai manusia sudah mati jiwanya..umpama dia “bangkai hidup”..

begitu juga dgn aku..apa yang kualami dulu hingga kini..kutau ujian drNya..namun kekadang aku tak dapat nak fikir lebih dari itu..
kekadang aku kalah dgn emosiku sendiri.. seolah2 aku pesimis dgn hidup ini..malas utk ku berjuang dlm kehidupan yg sementara ini..

maafkanlah aku Ya Allah....
aku tidak mahu KALAH dalam percaturan hidup ini.. tabahkan diriku ini.. walau sebanyak mana dugaan yg menimpaku..aku tau Engkau masih sayangkan diriku ini.. akan ttpi masih banyak nikmat yg masih dapat kukecapai.. nikmat iman dan keyakinan padaMu..


tak banyak yg ingin kupohon drMu..
kuharap andai ini semua telah ditakdirkan utkku hadapi semasa hayat ku atas dunia ini…..
berilah aku sedikit masa dan peluang untukku membahagiakan satu2nya insan kesayangan ku..bondaku tercinta...

Ampuni hambaMu yang dhaif ini….

====================================

mungkin ada hikmah di sebalik kejadian yg menimpa..
mungkin juga utk menguji tahap keimanan...
mungkin juga balasan dariNya utk perbaiki diri...

aku bru di uji dgn sedikit ujian dariMU..
tapi aku sudah mengalah sebelum sempat berbuat apa2..
Ya ALLAH tabahkan hatiku dan kuatkan lah imanku....

====================================


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosa ku yg telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fisikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu

Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku muslimah yang disenangi
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi Muslimah yg Solehah

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu



Ya Allah Ya Tuhanku...
Aku hanya ingin menjadi seorang insan yang dirahmati
Insan yang dikasihi
Insan yang solehah
Insan yang sentiasa dihati

Amin, amin Ya Rabbal Allamin




P/S : TAKZIAH KAT WAN MOHD RIDZWAN N FAMILY .. SEMOGA KALIAN SUME TABAH MENGHARUNGINYA ..

, CINTA kerana ALLAH :)

Cinta kerana Allah adalah mencintai hamba Allah kerana keimanannya dan ketaatan kepada Allah SWT.

Keutamaan Cinta Kepada Orang Beriman

Mencintai orang-orang beriman yang senantiasa taat kepada Allah, sangat besar pahalanya. Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda:

«إِنَّ اللهَ تَعَالَى يَقُولُ: يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَيْنَ الْمُتَحَابُّونَ بِجَلاَلِ الْيَوْمَ أُظِلُّهُمْ فِي ظِلِّي يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلِّي؟»

Sesungguhnya kelak pada Hari Kiamat Allah akan berfirman, “Di mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagunganKu? Pada hari ini Aku akan memberikan naungan kepadanya dalam naunganKu di saat tidak ada naungan kecuali naunganKu”

Diriwayatkan hadis dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda:


«وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لاَ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا، وَلاَ تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا، أَوَ لاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ، أَفْشُوا السَّلاَمَ بَيْنَكُمْ»


Demi Allah, kalian tidak akan masuk syurga sehingga kalian beriman. Tidak sempurna keimanan kalian sehingga kalian saling mencintai. Adakah kalian mahu aku tunjukkan sesuatu, yang mana jika kalian melakukannya nescaya kalian akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kalian! (HR. Muslim).

Dalil yang dimaksudkan di dalam hadis ini adalah sabda Rasulullah SAW, “Tidak sempurna keimanan kalian sehingga kalian saling mencintai”. Hadis ini menunjukkan tentang besarnya pahala saling mencintai kerana Allah.

Hadis dari Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda:


«لاَ يَجِدُ أَحَدٌ حَلاَوَةَ اْلإِيمَانِ حَتَّى يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ ِللهِ...»

Sesiapa pun tidak akan merasakan manisnya iman, sehingga ia mencintai seseorang hanya kerana Allah semata. (HR. Bukhari).

Hadis dari Abu Dzar yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud, dan Ibnu Hibban, ia berkata:

«يَا رَسُولَ اللهِ، الرَجُلُ يُحِبُّ القَوْم لاَيَسْتَطِيْعُ أَنْ يَعْمَلَ بِأَعْمَالِهِم، قَالَ: أَنْتَ ياَ أَبَا ذَرٍ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ. قَالَ: قُلْتُ فَإِنِّي أُحِبُّ اللهَ وَرَسُوْلَهُ يُعِدُها مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ»

Wahai Rasulullah, bagaimana jika ada seseorang yang mencintai suatu kaum tapi tidak mampu beramal seperti mereka? Rasulullah SAW bersabda, “Engkau wahai Abu Dzar, akan bersama siapa sahaja yang engkau cintai.” Abu Dzar berkata; maka aku berkata, “Sungguh, aku mencintai Allah dan RasulNya.” Abu Dzar mengulanginya sebanyak satu atau dua kali.

Hadis Muadz bin Anas Al-Jahni bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«مَنْ أَعْطَى ِللهِ وَمَنَعَ ِللهِ وَأَحَبَّ ِللهِ وَأَبْغَضَ ِللهِ وَأَنْكَحَ ِللهِ فَقَدْ اسْتَكْمَلَ إِيمَانَهُ»

Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, dan menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya. (HR. Al-Hakim).

Manifestasi Cinta kerana Allah

1. Disunahkan orang yang mencintai saudaranya kerana Allah untuk memberitahukan cintanya kepada orang yang dicintainya. Abu Dawud dan At-Tirmidzi meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:

«إِذَا أَحَبَّ الرَّجُلُ أَخَاهُ فَلْيُخْبِرْهُ أَنَّهُ يُحِبُّهُ»

Jika seseorang mencintai saudaranya kerana Allah, maka kabarkanlah bahawa ia mencintainya.


2. Disunahkan mendoakan saudara yang dicintainya ketika tidak bersamanya. Diriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:
«مَنْ دَعَا ِلأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ قَالَ الْمَلَكُ الْمُوَكَّلُ بِهِ آمِينَ وَلَكَ بِمِثْلٍ»

Barang siapa yang mendoakan saudaranya pada saat ia tidak bersamanya, maka malaikat yang diamanahkan untuk menjaga dan mengawasinya berkata, “Semoga Allah mengabulkan; dan bagimu semoga mendapat yang semisalnya.” (HR. Muslim).

3. Disunahkan meminta doa dari saudaranya. Abu Dawud dan Tirmidzi meriwayatkan bahawa Umar bin Khatab berkata: Aku meminta izin kepada Nabi SAW untuk umrah, kemudian beliau memberikan izin kepadaku dan bersabda:
«لاَ تَنْسَنَا يَا أَخِيْ مِنْ دُعَائِكَ»

“Wahai saudaraku, engkau jangan melupakan kami dalam doamu.”

4. Disunahkan mengunjungi orang yang dicintai, duduk bersamanya, saling menjalin persaudaraan, dan saling memberi kerana Allah, setelah mencintaiNya. Imam Muslim telah meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«أَنَّ رَجُلاً زَارَ أَخًا لَهُ فِي قَرْيَةٍ أُخْرَى فَأَرْصَدَ اللهُ تَعَالَى لَهُ مَلَكًا فَلَمَّا أَتَى عَلَيْهِ قَالَ: أَيْنَ تُرِيدُ؟ قَالَ أُرِيدُ أَخًا لِي فِي هَذِهِ الْقَرْيَةِ، قَالَ هَلْ لَكَ عَلَيْهِ مِنْ نِعْمَةٍ تَرُبُّهَا عَلَيْهِ؟ قَالَ: لاَ، غَيْرَ أَنِّي أَحْبَبْتُهُ فِي اللهِ تَعَالىَ، قَالَ فَإِنِّي رَسُولُ اللهِ إِلَيْكَ بِأَنَّ اللهَ قَدْ أَحَبَّكَ كَمَا أَحْبَبْتَهُ فِيهِ»

Sesungguhnya ada seseorang yang mengunjungi saudaranya di kota lain. Kemudian Allah memerintahkan Malaikat untuk mengikutinya. Ketika malaikat sampai kepadanya, ia berkata, “Engkau hendak ke mana?” Orang itu berkata, “Aku akan mengunjungi saudaraku di kota ini.” Malaikat berkata, “Apakah ada hartamu yang dikelola olehnya?” Ia berkata, “Tidak ada, hanya saja aku mencintainya kerana Allah.” Malaikat itu berkata, “Sesunggunya aku adalah utusan Allah kepadamu. Aku diperintahkan untuk mengatakan bahawa Allah sungguh telah mencintaimu sebagaimana engkau telah mencintai saudaramu itu kerana Allah.”

5. Senantiasa berusaha membantu memenuhi keperluan saudaranya dan bersungguh-sungguh menghilangkan kesusahannya. Hal ini berdasarkan hadis Mutafaq 'alaih dari Ibnu Umar, Rasulullah SAW bersabda:

«الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ يَظْلِمُهُ وَلاَ يُسْلِمُهُ مَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللهُ فِي حَاجَتِهِ وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللهُ عَنْهُ بِهَا كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»

Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lain, ia tidak akan menzaliminya dan tidak akan membiarkannya binasa. Barangsiapa berusaha memenuhi keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi perluannya. Barangsiapa yang menghilangkan kesusahan dari seorang muslim maka dengan hal itu Allah akan menghilangkan salah satu kesusahannya kelak di Hari Kiamat. Barangsiapa yang menutup aib seorang muslim maka Allah akan menutup aibnya di Hari Kiamat.

6. Disunahkan menemui orang yang dicintai dengan menampakkan (menzahirkan) perkara yang disukainya untuk menggembirakannya. Diriwayatkan oleh Thabrani dalam kitab As-Shagir, Rasulullah SAW bersabda:

«مَنْ لَقِيَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بِمَا يُحِبُّ لَيَسُرَّهُ بِذَالِكَ, يُرِهِ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»

Barangsiapa yang menemui saudaranya yang muslim dengan menampakkan perkara yang disukainya kerana ingin membahagiakannya, maka Allah akan memberikan kebahagiaan kepadanya di Hari Kiamat.

7. Disunahkan seorang muslim menemui saudaranya dengan wajah yang berseri-seri. Diriwayatkan dari Abu Dzar, ia berkata; Rasulullah SAW bersabda:

«لاَتَحْقِرَنَّ مِنَ الْمَعْرُوْفِ شَيْأً، وَلَوْ أَنْ تَلْقَي أَخَاكَ بِوَجْهٍ طَلْقٍ »

Janganlah meremehkan kebaikan sedikit pun, walau sekadar bertemu dengan saudaramu dengan wajah yang berseri-seri (HR. Muslim).

8. Disunahkan seorang muslim memberikan hadiah kepada saudaranya, berdasarkan hadis bahawa Rasulullah saw bersabda:
«وَتَهَادُوْا تَحَابُّوْا»

Kalian harus saling memberi hadiah, maka kalian akan saling mencintai. (HR. Bukhari).

9. Disunahkan menerima hadiah yang diberi saudaranya dan membalasnya. Dasarnya adalah hadis daripada Aisyah riwayat Bukhari, ia berkata:
«كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْبَلُ الْهَدِيَّةَ وَيُثِيْبُ عَلَيْهَا»

“Rasulullah SAW pernah menerima hadiah dan membalasnya. “

Termasuk memberikan balasan hadiah yang setimpal adalah jika seorang muslim mengatakan kepada saudaranya, “Jazakallah Khairan”, ertinya semoga Allah membalasmu dengan kebaikan. Tirmidzi meriwayatkan dari Usamah bin Zaid, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«مَنْ صُنِعَ إِلَيْهِ مَعْرُوفٌ فَقَالَ لِفَاعِلِهِ جَزَاكَ اللهُ خَيْرًا فَقَدْ أَبْلَغَ فِي الثَّنَاءِ»

Barangsiapa diberi kebaikan kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, “Jazakallah Khairan” (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka sungguh dia telah memberikan pujian yang sangat baik.

10. Harus berterima kasih kepada orang yang telah memberikan kebaikan kepadanya. Diriwayatkan dari Nu’man bin Basyir, ia berkata; Rasulullah SAW bersabda:

«مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيلَ لَمْ يَشْكُرِ الْكَثِيرَ وَمَنْ لَمْ يَشْكُرِ النَّاسَ لَمْ يَشْكُرِ اللهَ التَّحَدُّثُ بِنِعْمَةِ اللهِ شُكْرٌ وَتَرْكُهَا كُفْرٌ وَالْجَمَاعَةُ رَحْمَةٌ وَالْفِرْقَةُ عَذَابٌ»

Barangsiapa yang tidak mensyukuri nikmat yang sedikit, maka ia tidak akan dapat mensyukuri nikmat yang banyak. Barangsiapa yang tidak dapat bersyukur kepada orang, maka ia tidak akan dapat bersyukur kepada Allah. Membicarakan nikmat Allah adalah sama dengan bersyukur. Dan tidak membicarakan kenikmatan bererti mengingkari nikmat. Berjemaah adalah rahmat, bercerai berai adalah azab.

11. Disunahkan membela saudaranya untuk mendapatkan kemanfaatan dari suatu kebaikan atau untuk memberikan kemudahan dari suatu kesulitan. Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW jika didatangi peminta-minta (pengemis), maka baginda suka berkata:

«اِشْفَعُوْا فَلْتُؤْجَرُوْا وَيَقْضِي اللهُ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا شَاءَ»

Belalah dia, maka kalian akan diberikan pahala. Dan Allah akan memutuskan dengan lisan nabiNya tentang perkara yang ia kehendaki. (HR. Bukhari).

12. Wajib memberi kemaafan terhadap saudaranya. Diriwayatkan Ibnu Majah bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«مَنْ اعْتَذَرَ إِلَى أَخِيهِ بِمَعْذِرَةٍ فَلَمْ يَقْبَلْهَا كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ خَطِيئَةِ صَاحِبِ مَكْسٍ»

Barangsiapa yang mengajukan permintaan maaf kepada saudaranya dengan suatu alasan tapi ia tidak menerimanya, maka ia akan mendapat kesalahan seperti kesalahan pemungut pajak.

13. Wajib menjaga rahsia seorang muslim. Diriwayatkan Abu Dawud dan Tirmidzi dari Jabir, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:

“Jika seseorang berkata kepada orang lain dengan suatu perkataan kemudian ia menoleh (melihat sekelilingnya), maka pembicaraan itu adalah amanah”.

14. Wajib memberi nasihat. Imam Muslim telah mentakhrij dari Abu Hurairah ra., ia berkata; sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:

«حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ سِتٌّ قِيلَ مَا هُنَّ يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ إِذَا لَقِيتَهُ فَسَلِّمْ عَلَيْهِ وَإِذَا دَعَاكَ فَأَجِبْهُ وَإِذَا اسْتَنْصَحَكَ فَانْصَحْ لَهُ وَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللهَ فَسَمِّتْهُ وَإِذَا مَرِضَ فَعُدْهُ وَإِذَا مَاتَ فَاتَّبِعْهُ»

Hak muslim ke atas muslim yang lain ada enam. Dikatakan, “Apa yang enam itu, Ya Rasulallah?” Rasul SAW bersabda, “Apabila engkau bertemu dengan saudara muslim yang lain, maka ucapkanlah salam kepadanya; Apabila ia mengundangmu, maka penuhilah undangannya; Apabila ia meminta nasihat kepadamu, maka berikanlah nasihat kepadanya; Apabila ia bersin dan mengucapkan al hamdu lillah, maka ucapkanlah yarhamukallah; Apabila ia sakit maka ziarahlah; Apabila ia meninggal dunia, maka hantarkanlah sampai ke kuburnya.”


Khatimah
Semoga dengan melaksanakan petunjuk Rasulullah SAW dalam mencintai seorang hamba keranaNya, kita dicintai Allah SWT sebagaimana hadis dari Umar bin Al-Khathab, bahawa Rasulullah SAW bersabda: Allah mempunyai hamba-hamba yang bukan nabi dan bukan syuhada, tapi para nabi dan syuhada tertarik dengan kedudukan mereka di sisi Allah. Para sahabat berkata, “Wahai Rasulullah, siapa mereka dan bagaimana amal mereka? Semoga saja kami dapat mencintai mereka.” Rasulullah SAW bersabda, “Mereka adalah suatu kaum yang saling mencintai nikmat dan kurnia yang diberikan oleh Allah. Mereka tidak memiliki hubungan nasab dan tidak memiliki harta yang mereka kelola bersama. Demi Allah keberadaan mereka adalah cahaya dan mereka kelak akan ada di atas mimbar-mimbar dari cahaya. Mereka tidak berasa takut ketika banyak manusia berasa takut. Mereka tidak bersedih ketika banyak manusia bersedih.” Kemudian Rasulullah SAW membacakan firman Allah:
]أَلاَ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ[

Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (TMQ. Yunus [10]: 62).

Selasa, 13 Mac 2012

, JARAK ini menjaga aku dan dia



>> JARAK INI MENJAGA AKU DAN DIA..<<

Aku semakin mengerti, ‘JARAK’ ini bukan untuk menghukumku..tetapi ‘JARAK’ ini untuk MENJAGA aku dan dia..

✿~ Dengan ‘JARAK’ ini aku dan dia berjanji untuk BERUBAH menjadi yang lebih baik..
✿~ Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk MEMPERBAIKI cinta kepada Ilahi..
✿~ Dengan jarak ini aku dan dia berjanji untuk MENCINTAI Pencipta kami lebih dari segalanya..
✿~ Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk MENDALAMI Islam hingga ke akar umbi..
✿~ Dan Dengan JARAK ini jua aku dan dia yakin andai tiba saatnya nanti, aku dan dia akan LEBIH BERSEDIA untuk melayari semua ini dengan jalan yang diredhai..

p/s : Terima kasih ya Allah kerana memberi PELUANG kepadaku melalui jalanMu ini..terima kasih kerana memberikan JARAK itu kepada aku dan dia..♥♥

Isnin, 12 Mac 2012

, renung-renungkanlah wahai PEREMPUAN





Setiap bentuk badan seorang perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu. Apabila seorang lelaki terlihat seorang perempuan, maka perkara pertama yang akan dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan.

Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat bentuk lehernya, maka wajiblah wanita itu menutup lehernya. Maka mata lelaki itu akan turunlagi melihat bentuk payu daranya, maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.
Setelah itu mata lelaki akan turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya, maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya, maka mata lelaki itu akan melihat pula akan bentuk punggungnya, maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya, maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain yang agak ketat sehingga terlihat bentuk pehanya walau sedikit, maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan bentuk kakinya pula, maka janganlah wanita itu berseluar, kerana terus-terang pihak lelaki bercakap, walau muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh, jika beliau memakai seluar, walau nampak besar sedikit.

Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak akan bentuk kakinya, maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya, maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan melabuhkan kain, atau memakai stokin yg warnanya jangan sesekali berwarna kulit perempuan, maka mata lelaki ini akan kembali ke atas, akan melihat pula bentuk tangan wanita itu, maka, tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki. Maka wahai lelaki, janganlah pula kamu melihat mukanya, kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.

Ahad, 11 Mac 2012

, 7 cara yg membuat anda bermotivasi pada waktu pagi :)


saya dah ceria ..anda bile lgi ?? kehkeh


o1.Bersyukur, bersyukur, bersyukur
Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang kelmarin.

02.Tekad Bermotivasi
Pasang niat dalam hati yang anda mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua.

Di waktu awal pagi, jangan buka email, baca newspaper, baca gosip-gosip mahupun join sesi mengumpat bersama kawan-kawan. Sebab, ia menerbitkan energi negatif lalu menghalang anda dari bermotivasi sepanjang hari.

03.Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi
Ikuti sesi-sesi motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr Izzy di Hot FM. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi-sesi motivasi pendek ni.

Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak di jaga ia mudah turun. Kesannya, anda menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas.

04.Dalam Apa Jua Yang Anda Buat, Mulakan Dengan Bismillah
Bila anda mula punch card nak masuk kerja, baca bismillah, moga anda dijauhkan dari bisikan syaitan yang membuat anda lalai, mengantuk, macam tak cukup ‘cas betri’ saja.

Andai kata anda seorang pelajar, bermula dari nak masuk kelas, duduk di kerusi anda dan mula nak bukak buku, mulakan semuanya dengan bismillah. Moga apa jua yang anda lakukan mendapat keberkatan.

Masuk saje ke dalam kelas, pasang niat anda mahu menuntut ilmu. Bila istiqamah melakukannya, anda punya peluang cerah untuk menjadi cemerlang!


05.Set Target Kemajuan Diri Sendiri
Ini juga kurang dititikberatkan. Bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau ke tempat kerja, kita tak tahu apa yang kita nak capai hari tu. Betul tak?

Kita hanya nak sampai di sana, bekerja (atau menghadiri kelas) lepas tu nanti petang balik rumah, berehat, makan, minum, pastu tidur. Esok pagi, bangun dan perkara sama berulang lagi.

Hidup Anda bagai dalam 1 bulatan, situ-situ saja.

Mulai hari ini, ubah sikap anda. Set target apa yang anda mahu capai, lagi best setkan untuk setiap hari.

Andai anda seorang pelajar, set target berapa bab yang anda nak ulangkaji, berapa buah buku yang anda nak baca dalam minggu ni, berapa soalan anda nak bertanya pada lecturer atau guru anda nanti.

Andai anda seorang usahawan, set target berapa jualan yang anda nak capai hari ini dan berapa keuntungan yang anda nak dapat hasil dari bisnes anda. Set juga apa yang anda nak pelajari hari ni dalam bidang bisnes anda.

Andai anda seorang pekerja, set berapa tugas yang anda nak siapkan dan set limit masa untuk anda menyiapkan segalanya. Kecekapan seorang pekerja di nilai dari kepantasan, ketepatan dan kekemasan.


06.Lihat Warna Cerah
Warna boleh mempengaruhi mood. Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea.

Setiap hari, lihat warna-warna yang cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Cara ni saya dah test sendiri, berkesan sungguh!

Dekatkan diri dengan benda-benda berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood anda menjadi positif.

07.Penuhkan Hati Dengan Kemaafan
Lepaskan segala yang dulu-dulu. Maafkan orang diwaktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang.

Lepaskan dendam, rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan yang sewaktu dengannya.

Andai emosi-emosi negatif ni bersarang di hati (walaupun sedikit) ia menghalang motivasi. Kesannya, anda jadi orang yang tak bersemangat langsung.

Lebih teruk, anda jadi orang yang berfikiran negatif, hanya nampak yang negatif dalam diri setiap orang, setiap situasi dan setiap benda.

Anda mesti berubah untuk kemajuan diri.

Berani Berubah Untuk Kecemerlangan Hidup.









EH,SEBELUM TO,SELAMAT PENGATIN BARU CIKGU ANIS :) sory xdpt dtg semlm .



, xdew koje :)



*muke bosan pagi isnin ..wakakaka


assalamualaikum ..

yeah ..selamt pagi ,mulakan pgimu dengan seyuman :)


bosan bosan bosan bosan bosan bosan !
k bai

Jumaat, 9 Mac 2012

, tahniah




assalamualaikum ..selamat pagi sume ..
first of all kte mulakan pg kte dengan bacaaan umul kitab Al -Fatehah ..mudah-mudahan hidup kte sentiase mendapat keberkatan dripada Allah SWT ..Insyallah :) AMIN !

yeyeah !
yeyeah !
cuti da stat :)
seminggu lak to .

tp kan tp kan time cuti ade tusyen !
time cuti ade homework yg sangat banyak !
time cuti aq kne g program IPTA kat kuala kangsar !
time cuti aq xdapat ikut diyana n fakrul g USM ,PENANG !!


sbt pasal kem ni ..aq sedey sbb xdpt ikut!! ciss sampai ati :( hahha
pasto ble dpt taw jew kem ni under FELDA ,autometk trus aq ingat zairul !!
adakah zairul akan pg jgak ?? YA ALLAH !!

ALHAMDULILAH,lega gler ble zairul n wan ckp xtaw pasal kem to !! yeahhhh !!



btw its oke ..BUDAK YANG INGIN BERJAYA TIDAK AKAN MERUNGUT kan kan kan ??
so ??

just smile n smile n smile ^_^

first of all aq nak mengucapkan congret kat fakrul sbb dapt 100% ADD MATH !!
waw..gempak n terbaek la :)

pasto congret jgak kat zul sbb dapt 100% fizik ! yehaaa,,anda memang bijak pandai :)

then congret jgak kat alip sbb dapat 100% math ..even dye bkn kelas aq pon ..wakaka

congret jgak kat timah sbb dapt higher sejarah .. anda mmg otak sejarah !!

congret jagk kat deris sbb dapt higher kimia .. ceh ceh ceh !

untunglah untunglah untunglah untunglah!!


eh ,,xlupe jgak congret kat '' MY KEKASIH HATI '' sbb da dpt banyak A ..eh ?? haha xtawxtaw,
saya taw awok memang bdk NERD
awok bdk bijak
awok bdk pandai
awok excellent .. hahah

actually best sgt2 ble kte dpt banyak A atas hasil usaha kita sendiri :)even ade yang meniru ,its oke .baru exam awal bulan ..blom lgi SPM .

setakat ni aq ase happy sagt2 ..huhu bersyukurlah SHU !!



that all 4 today :)
assalamualaikum ...

, special ..wakaka

saya merindui dia !!!




#wanted


Kau ada dikala ku suka,
Dikala ku duka,
setiap tangisan dan juga ketawa,
Kau ada dikala ku perlu,
setia menemaniku,
Pegang erat tanganku bila aku jatuh.

Kau lah yang selalu,
Selalu menemaniku,
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku

Kau lah yang di situ,
Setia menunggu ku,
Kau lah yang satu,
zzzzzzzzzaaaii :)

Rabu, 7 Mac 2012

, alhamdulilah



ikhwan wafiy




'' boyfrend '' baru


ASSALAMUALAIKUM :)

yeyeah !! exam da abes :) *lompat bintang*
huhu ..oleh itu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih x terhingga kepada '' ECAH '' krana sepanjang exam dye yg kejutkan aq ..wakaka untungkah ade kwn cmto :)
setiap kol4 pg dye akan kejutkan aq ..pasto kami setdy sme2 :) wahh sweet bangat !!

skrg tnggu resrt jew :) yeyeah .. saya suka saya suka !!!

k tata ...





wakakak ..aq jumpe gambo ni !! da berkurun aq cari :)

Jumaat, 2 Mac 2012

, exam exam exam exam exam exam exam exam exam




assalamualaikum ...

em ..
ISNIN ni exam :)
EXAM hari ISNIN :)

wakakaka ..pape pon GOOD LUCK 5 IBNU KHALDUN ..
rajen rajen la bace buku !! jangan nak 0n9 jew :P


jadual exam :

ISNIN - BM PAI FIZIK MATH
SELSA - BI +MATH BIO
RABU - SEJARAH KIMIA




'' wish me good luck ''

Khamis, 1 Mac 2012

, tata USTAZ !!


muka budak deman :) wakaka

assalamualaikum sume ..
entry kali ni pasal USTAZ FAVOURTE AQ !!!

actually arini ustaz da pindah ..*crying
knpe ustaz pindahh ???? sobsob
pasni spe yg nak aja kami ?? nak ustaz nak ustaz !!!
huhu ..pape pon selamt bertugas di sekolah baru USTAZ KAMARULZAMAN ..


moment paling kelaka bila kami satu kelas tunggu KETIBAAN ustaz depan pintu ..ni sume idea raja la ni ..pasto kami berselawat n wat tangan ala-ala orang nasyid ..hahah memang kelaka ..
kecut perut aq dibuatnye .. yang nyok pon wat sekali ..wakakaka,,sporting la korang !! ustaz pon gelak jgak ^_^
tp dalam suka ada duka :(
kami sedih sbnrnye ble dpt taw ustaz yg nak pindah .. ustaz da ngajar kami dri f4 ag ..
bg aq ustaz ni mmg berhati mulia btol .even kami tido pon dye xmara ,kami xsiap hmwk pon dye xmara !! tp sayangnye USTAZ DA PINDAH !!!

pasto time hari rabu,pengawas buat jamuan perpisahan untuk ustaz sbb ustaz ni guru pengawas ..
aq tgk muke ustaz sedih jew ,,aq plak mcm nak nanges ..

btw xpew ..pesanan terakhir ustaz sebelum kua dri kelas kami '' GOOD LUCK UNTUK SPM t ''

Yeahh ..amin ..thanz a lot ustaz..
one more simpan taw hadiah yg kami bg to ..kenangan manis dri 5 khaldun :)
KAMI SENTIASA INGAT USTAZ :)
*janji ..heheh

terima kasih ustaz sebb selalu sabar dengan perangai kami & melayan karenah kami yg giler2 ni :)