Foto saya
Every heart has a story to tell . And This is mine ♡

Sabtu, 25 Februari 2012

, seagung cinta JULAIBIB

ASSALAMUALAIKUM




KARYA IMAM MUDA : MOHD HASAN ADLI YAHYA

''cinta bukan hanya dimata ,cinta hadir di dalam jiwa .biarlah salah dimata mereka .biar perbezaan terlihat antara kita''.itulah antara bait lagu suci dalam debu nyanyian kumpulan iklim dan pernah menjadi siulan remaja suatu ketika dahulu.
itulah kehebatan cinta serta kesucian cinta diciptakan Allah SWT dalam setiap diri manusia.Allah ciptakan cinta tanpa dapat dilihat disentuh namun dapat dirasai oleh manusia.
cinta lelaki kepada seorang wanita adalah perasaan insani bersumber daripada fitrah Allah dalam diri manusia,iaitu kecenderungan kepada lawan jantinanya sebagai saling melengkapi diantara satu sama lain.Allah berfirman dalam surah AR-RUM ayat 21 yang bermaksud ' dan diantara tanda2 kekuasaanNYA adalah DIA menciptakan untukmu ( kaum lelaki ) isteri2 dari sejenismu sendiri supaya kamu bersenagn hati''.
istilah cinta terlalu indah ,bicara mengenai cinta pula kadangkala boleh meremangkan bulu roma.apatah lagi bagi remaja yang ghairah mencari cinta datang dan pergi silih berganti.
saya umpamakan cinta sebagai satu masakn.
keenakkan suatu masakan bergantung kepada bahan yang kita gunakan.jika bagus kualitinya bagus jugalah masakan itu.
bergitu juga dengan perihal cinta.untuk mendapatkan kemanisan cinta sejati ,tentu ramuannya perlu sempurna,
pergaulan hendaklah sentiasa dibatasi.paling utama ,panduan serta tunjuk ajar agama perlu ditaati agar cinta yang didamba bukan cinta yang dimurkai.zaman ini sukar bertemu cinta yang benar2 ikhlas kerana Allah SWT.
apabila berbicara soal cinta ,saya teringat sahabat rasulullah SAW yang bernama Junaibib.
junaibib adalah seorang pemuda yang kurang elok paras rupanya.pendek kata wanita lebih rela membujang daripada berkahwin dengan junaibib.
suatu hari rasulullah SAW mengajak julaibib ke rumah sebuah keluarga yang mempunyai seorang anak gadis yang rupawan.
berjumpalah rasulullah dengan bapa perempuan itu lalu melamarnya untuk julaibib.
si bpa tersentak apabila rasulullah menyebut nama julaibib.
tetapi tidak bagi gadis itu,si gadis berkata kepada kedua ibu bapanya .
'' adakah ibu dan ayh sanggup menolak pinangan daripada kekasih Allah ? jika pinangan itu daripada kekasih Allah tentu ada kebaikannya''.
kemudian menikahlah gadis itu dengan julaibib.namuntidak lama selepas itu julaibib terkorban ketika menyertai peperangan bersama rasulullah.rasulullah sendiri yang mendukung julaibib dan meletakkan tubuh syahidnya di dalam liang lahad.rasulullah memuliakan julaibib.lalu berebut2;ah para sahabat untuk mengawini balu julaibib dan akhirnya gadis itu berkahwin dengan sahabat nabi muhammad yang bernama saad bin ubadah,hartawan terkenal zaman itu.
inilah kisah yang dapat memberi panduan kepada kita menyintai seseorang itu kerana agama bukan nafsu semata-mata..
bak kata pepatah'' cintakan bunga ,bunga akan layu..cintakan Allah kekal selama-lamanya ''.
paling utama,turutilah batas agama supaya cinta kekal hingga ke syurga.apabila mencintai seseorang ,pasang niat untuk mengahwininya supaya tidak menjadi sia-sia.
cari jalan untuk mencintai seseorang itu kerana Allah SWT.

Isnin, 20 Februari 2012

, saya rindu AWOK !!


saya sayang mak saya :)

actually xdew pape pon nak tulis ..sje buang mse smentre menunggu kol4 ..cewah ayat skema ..

SAYA SUKA AWOK POVEVER Z !!!!
k tata :)

Ahad, 19 Februari 2012

, about LOVE

Z N S

1. Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan, mengapa pengorbanan itu bukan nokhtah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta, mengapa cinta itu semakin sukar dimiliki? Cinta seumpama kota kristal indah di penglihatan derita di perasaan.

2. Ada orang pada mulanya malu untuk jatuh cinta tapi bila perasaan menjadi rindu padanya, tiba-tiba perasaan malu itu menjadi hilang dengan sendirinya dan terpaksa menerima kenyataan yang sebenarnya bahawa anda telah jatuh cinta.

3. Gerak geri memberi pengertian kepada perasaan yang tidak terucap oleh kata-kata.

4. Cinta yang di semadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan di kecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.

5. Cinta yang datang umpama pelangi ceria dengan 7 warna memukau saat bayu berlagu riang, tika itulah cintanya hadir. Apabila mata terlihat seseorg yang bakal mewarnai hidupnya.

6. Cinta bukan paksaan. Ia lahir dari dua perasaan, kehadirannya tidak diundang, perginya tiada yang merelakan kerana ia terlalu sukar untuk dimengertikan.

7. Persahabatan biasanya berakhir dengan percintaan tetapi percintaan tidak pernah berakhir dengan persahabatan.

8. Cinta bukan mengajar kita lemah tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar menghinakan diri tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat tetapi membangkitkan semangat.

9. Apakah sebenarnya cinta itu? Cuba katakan. Tak lain tak bukan ialah dua jiwa dlm satu fikiran dan dua hati dlm satu debaran.

10. Cetusan cinta pertama merupakan suatu getaran yg sangat menggoncangkan jiwa.

11. Kadangkala kita menyedari betapa dalamnya kita menyintai seseorang, disaat kita sedang kehilangannya. Dan kadangkala kita juga menyedari betapa perlunya cinta seseorg terhadap kita, disaat kita amat memerlukannya.

12. Cinta yang lahir dari pandang pertama adalah cinta suci, manakala perasaan cinta yang lahir dr kemesraan persahabatan adalah cinta sejati. Namun sukar untuk membezakan yg mana lebih abadi, cinta suci atau cinta sejati.

Jumaat, 10 Februari 2012

, Sambutan Maulidur Rasul




Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kukucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kami rindu padamu
Allahumma Solli Ala Muhammad

Ya Rabbi Solli Alaihi Wasallim ( 2X )

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kudakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya tuhan saja yang tahu

Kutahu cintamu kepada umat
Umati kutahu bimbangnya kau tentang kami
Syafaatkan kami
Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu

Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kurniakanlah syafaatmu



huhu ..actually semalm ade majlis maulidur rasul kat sk .. ustaz yg dtg to nme dye ustaz Fauzi..sblum to ,kami kne berselawat n nyanyi lgu ra rasullulah to .. hehe
sedap + merdu ustaz rauf nyanyi :)

em ..kat sni aq nak bg sket sejarah maulidur rasul ..korang bace taw !!



Sambutan Maulidur Rasul telah diasaskan oleh kerajaan Fatimiah di Mesir yang meraikannya secara besar-besaran.

Mereka bukan sahaja meraikan hari keputeraan Rasulullah, tetapi juga yang membabitkan ahli keluarga baginda Zainab, Hassan, Hussain.

Walau bagaimanapun, semua perayaan ini telah dihentikan pada tahun 488 H atas perintah Perdana Menteri, al-Afdal Shahindah yang berpegang kuat pada sunnah seperti tercatit di dalam buku Al-Kamel, karangan Ibnu Al-Atheer.

Ia berhenti diraikan sehingga Al-Ma’moon Al-Bataa’ni memegang kuasa kerajaan.

Apabila kerajaan al-Ayubbiyyah merampas kuasa, semua perayaan itu sekali lagi dihentikan.

Namun begitu, masyarakat tetap merayakannya di kalangan keluarga mereka secara tertutup.

Pada Abad ke-7, Putera Muzafar Al-Deen Abi Sa’d Kawakbri Ibn Zein Ed-Deen ‘Ali- Ibn Tabakatikin telah mewartakan perayaan Maulid Nabi di Bandar Irbil.

Muzafar yang merupakan seorang sunni mengambil berat akan perayaan Maulidur Rasul hingga memerintahkan persediaan seperti mendirikan khemah, menghias khemah dan pelbagai lagi dilaksanakan seawal dan sebaik mungkin.

Setiap kali selepas solat Asar, Muzafar akan menyaksikan perayaan itu dalam khemah yang telah didirikan.

Hujah membolehkan Maulidur Rasul

Antara ulama yang menyokong Maulidur Rasul terutamanya Imam Jalaluddin Sayuti dan Sheikh Dr. Yusuf Al Qaradawi.

Imam Jalaluddin Sayuti:

“Ibadat macam itu adalah bidaah hasanah (bidaah baik) yang diberi pahala mengerjakannya kerana dalam amal ibadat itu terdapat suasana membesarkan Nabi, melahirkan kesukaan dan kegembiraan atas lahirnya Nabi Muhammad SAW yang mulia”.

Sheikh Dr. Yusuf al Qaradawi: “Semua telah sedia maklum bahawa sahabat-sahabat Rasulullah tidak merayakan hari kelahiran Rasulullah.

“Ini kerana mereka telah menyaksikan secara langsung setiap gerak-geri Rasulullah dan seterusnya ingatan terhadap Rasulullah itu kekal di dalam hati dan juga ingatan.

“Sa’d bin Abi Waqas mengatakan bahawa beliau begitu ghairah untuk menceritakan mengenai Rasulullah kepada kanak-kanak sama seperti mana keghairahan mereka mendidik anak-anak itu mengenai al-Quran.

“Oleh kerana mereka sering menceritakan sejarah perjuangan Rasulullah, maka tidak perlulah merayakan seperti mana dirayakan Maulid Rasul kini.

“Bagaimanapun, generasi terkemudian telah mula melupakan kegemilangan sejarah Islam dan kesannya.

“Dengan itu, perayaan Maulid Rasul diadakan bertujuan mengingati sejarah Islam ketika Rasulullah masih hidup. Sebenarnya, meraikan hari kelahiran nabi bermakna meraikan hari kelahiran Islam.
dicampur-adukkan dengan perkara-perkara bidaah. Tetapi sebaliknya diisi dengan ceramah yang menceritakan akan sejarah Islam”.

Antara dalil bagi yang membolehkan Maulid ini:

1) Allah berfirman yang bermaksud: Maka orang yang beriman kepadanya (Muhammad saw) memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (al-Quran) mereka itulah yang beruntung. (al-A’raf: 157)

Keterangan: Tujuan maulud adalah untuk memuliakan Nabi Muhammad. Maka perayaan maulud masuk dalam umum ayat tersebut.

2) Firman Allah yang bermaksud: Dan ingatkanlah mereka dengan hari-hari Allah. (Ibrahim: 5)

Keterangan: Al-Baihaqi di dalam Syakbu al-Iman daripada Ubai bin Kaab daripada Nabi SAW, sesungguhnya baginda menafsirkan ‘hari-hari Allah’ adalah hari-hari nikmat dan kurniaan Allah. Al-Alusi dalam Ruh al-Ma’animenjelaskan lagi dengan katanya “kelahiran Nabi merupakan nikmat yang paling besar”.

3) Bahawasanya Nabi Muhammad datang ke Madinah maka beliau mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura iaitu hari 10 Muharam, maka Nabi bertanya kepada orang yahudi itu: “Kenapa kamu berpuasa pada hari Asyura?” Jawab mereka: “Ini adalah hari peringatan, pada hari itu dikaramkan Firaun dan pada hari itu Musa dibebaskan, kami berpuasa kerana bersyukur kepada Tuhan”.

Maka Nabi berkata: “Kami lebih patut menghormati Musa berbanding kamu”. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Ibnu Hajar Al-Asqalani pengarang Syarah Bukhari yang bernama Fathul Bari berkata, bahawa dari hadis itu dapat dipetik hukum: Umat Islam dibolehkan bahkan dianjur memperingati hari-hari bersejarah, hari-hari yang dianggap besar umpamanya hari-hari Maulud, Israk dan Mikraj dan lain-lain.

- Nabi pun memperingati hari karamnya Firaun dan bebasnya Musa dengan melakukan puasa asyura sebagai bersyukur atas hapusnya yang batil dan tegaknya yang hak.

rujukan: al-bakriah


renung-renungkan lah ..semoga kte semua sedar tentang perjuagan Rasullulah kpda umat2 nya ..

perbanyakkanlah selamat keatasNya :) InsyAllah ..

Ahad, 5 Februari 2012

, TERIMA KASIH ABAH



assalamualaikum ...salam ari isnin :)

semlm kan kan kan abang aq dpt laptop baru *nakjugakkkkk :(
harge ?? cari kat google ..heheh
dell inspiron n4050 wane merah ..gler semart !! alalala ,,
balik2 umah jew sengih cm kerang busuk ble dpt laptop baru ..eii ,,
tgk la t..
so,dengan rasminye aq pon dpt laptop dye dulu !! asyik ..!!
good bye komputer :)
pasni xdew pasal da aq nak bkk kompter k .. wat pekasam jew la ..
em ..eh ..sian plak .xpew la aq gne ko jgak ble nk print n photosted oke :) *JANJI !

em .. k la nak buat homewrk plak ..
tata :) assalamualaikum ..